19521104 - Dagens Filmer.

Dagens Filmer.

Hansa: »Brott i blixtljus»
En film som är nästan helt fri från tuffa gangsters modell USA med dithörande revolverknallar och det är inte så vanligt i amerikansk deckarfilm, och ändå vågar man påstå att det är en av de bättre produkter som släppts ut från de Hollywoodska
ateljeerna. Miljön är hämtad från den amerikanska tidningsvärlden där chefredaktören — mördaren— med hjälp av den unge kriminalreportern genom dagliga sensationer far. upplagan att stiga. Men i takt med att upplagsklockans visare närmar sig 750.000 — chefens mål — närmars sig också stunden då hans egna medarbetare avslöjar honom. Trots filmens spännande story, så är det ändå skådespelarnas tolkning ay sina roller som intresserar mest. Främst då Broderick Crawford — chefen — men även Johan Derek och Donna Reed är strålande. Även birollerna är besatta med goda skådespelare, särskilt hela typgalleriet med alkoholister. De var skrämmande kusligt skildrade. Alla älskare av verkligt bra kriminalfilm bör inte försumma detta tillfälle att se denna Phil Karlson-signerade produkt.
Förspel: »Oss bröder emellan», en liten crazy-betonad sak.
Rune.

Röda Kvarn: »Storstadsmarodörer»
Humphrey Bogarth i rollen som chefredaktör för en stor orädd tidning, det låter intressant och spännande, eller hur? Ja, man behöver inte mer än se honom i chefredaktörstolen, så gör man ställningen i bänken bekväm för sig för att rivas med: i den spännande handlingen.
Amerikansk film har gått in mer och mer för att försöka få fram största delen av handlingen i ett och samma rum, vi har »Polisstation 21» och »Linje Lusta» starkt i minnet, och båda var ju lyckade saker. Här tilldrar sig händelserna på stortidningen The'Day, där den humane och rättvise chefredaktören tillsammans med sin fantastiska journaliststab inleder kampen mot »undre världen» med att kunna sätta åt en storförbrytare. Han kan så i sista numret innan The Day övergår till Standardkoncernen »smälla upp» den rubrik han väntat på » ... anklagas för mord», och detta innan polisen inkopplats.
Vi har sett tidigare filmer med story kring journalister och pressfotografer, men den här är annorlunda. Humphrey Bogarth gör en ny filmsuccé, det kan man gott säga, och då skådespelerskor som Kim Hunter — hon hade den ena stora rollen i Linje Lusta — och »gamla tanten» Ethel Barrymore är med som redaktörsfru resp. -änka, då trivs man.    Journal inleder.
SONNY.

Royal: »Revansch i Porto Rico»
En unik amerikansk thriller där spänningen skruvas upp från första till sista filmmetern. Händelsen utspelas i Porto Rico dar en ung man, Barry Nelson, en dag när han kcmmer hem från arbetet upptäcker att han är utkastad från sitt eget hem och att en dubbelgångare har tagit hans plats. Ingen vill tro honom och på en dag har han blivit förvandlad från en aktad medborgare till en efterlyst bankrånare. Hans enda hopp står till hans förra fästmö, Carole r Matthews, som hjälper honom i kampen inte bara mot en samling gangsters utan även mot en hund som är dresserad att döda människor. Slutuppgörelsen sker i den gamla fästningen »El Morro» och vid sidan av de spännande slutscenerna fängslas man av det utsökta fotot och de omsorgsfullt utvalda motiven.
Kort sagt, en film som man njuter till fullo av och som är något nytt i sitt slag.
Som förspel  visas en journalfilm, samt en kortfilm om Blekingefiskare.
Conn.

Roxy: »New Mexico»
I den långa raden av indianfilmer skiljer sig denna inte avsevärt från sina föregångare det är konflikten mellan rödskinn och blekansikten, blekansikten som inte kan hålla vad de lovar. Vilda ritter, mycket knallande och en hel del tjusiga naturscenerier hör till ingredienserna. Filmen är gjord i njutbar Anscofärg. Franska journaler i förspel.

Vilken bio skall vi gå på?
Roxy: »New Mexico», amerikansk film.
Royal: »Revansch i Porto Rico», amerikansk film.
Röda Kvarn: »Storstadsmarodörer», amerikansk film.
Hansa: »Brott i blixtljus», amerikansk film.



Gotlänningen
Tisdagen 4 november 1952
Nr 256
Årgång 69
Lösnummer 20 öre